01 mei

De eerste bewoners!

Vrijdagochtend 1 mei ontvingen de eerste bewoners van woonwerkplaats De Kleine Wereld de sleutel tot hun eigen appartement. Zestien maanden duurde de verbouwing van de voormalige school aan de Industrieweg in Wageningen tot een gebouw met zes appartementen. De nieuwe bewoners, en vele andere statushouders met hen, kregen in dit project de kans om werkervaring op te doen, de taal beter te leren kennen en een netwerk op te bouwen in de wijk.

Lange route

“Het was lange route hiernaartoe”, vertelt bestuurslid Gerhard Zielhuis. “Letterlijk, voor de statushouders zelf, maar ook voor de initiatiefnemers: architect Pieter Roza en zijn rechterhand Sandra Labree. Drie jaar lang zochten zij naar de benodigde financiën en de juiste medestanders om dit bijzondere project te realiseren. Eind 2018 hebben zij het voor elkaar gebokst: Stichting De Kleine Wereld werd een feit.”

Succesvolle werkervaringsplek

In de afgelopen zestien maanden hebben maar liefst 49 statushouders werkervaring opgedaan in de woon-werkplaats. Daarvan zijn 24 statushouders doorgestroomd naar echt werk, het onderwijs of naar een werkervaringsplek in een ander bedrijf. Ze werden tijdens de bouw begeleid door vrijwillige bouwbegeleiders, aannemersbedrijf Ploeg Bouw & Montage en een jobcoach van Compleet Mensenwerk. Sandra Labree: “Dankzij hun inzet en die van het bestuur en andere vrijwilligers is het project écht geslaagd. De begeleiding van de zelfwerkers bleek intensief. We kunnen ze niet genoeg bedanken!”

Persoonlijk welkom

Initiatiefnemer Pieter Roza sprak de statushouders om gezondheidsredenen via een videoverbinding toe. “Ik ben geweldig trots op het resultaat. Een prachtig staaltje ijzersterke samenwerking.”

Bestuurslid Gerhard Zielhuis heette de bewoners persoonlijk welkom. Solomon, die er straks zijn hoogzwangere vrouw mag verwelkomen. Youssef, die meteen wist in welk appartement hij wilde wonen. Merhawi, die van stijl en schoonheid houdt. Nour, die eindelijk zelfstandig kan wonen op fietsafstand van zijn hulpbehoevende ouders. En Willem, die iedere dag heeft meegebouwd, en nu als ‘wegwijsbewoner’ in De Kleine Wereld woont.

Feestelijke opening volgt De feestelijke opening is door Corona tot nader orde uitgesteld, maar met dank aan twintig winkeliers in Wageningen kregen de bewoners een prachtig welkomstpakket.